Saturday 10 November 2012

Final Onyomat Geset Go

Selepas 10 minggu berhempas pulas...
Sampai juga ke final Onyomat Geset Go...
Dalam episod final, peserta bermain secara individu...
Dah takde kumpulan2 dah...

Yang happynya ialah kesemua finalis dapat hadiah duit...
Cuma banyak atau sikit je la bezanya kan...
Tahniah buat semua pemenang...
Anda telah menghiburkan kami sekeluarga sepanjang 10 minggu nie...

Ajak Shiro ~ KluangMan 
Juara RM100 000

Mamat Sepah ~ Belon Pecah
Naib Juara RM50 000

Shahrol Shiro ~ KluangMan
Tempat Ketiga RM20 000

Man Belon ~ Belon Pecah
Tempat Keempat RM10 000

Empat finalis OGG nie memang paling layak berada di tempatnya...
Dari segi fizikal, kepantasan berfikir, daya usaha dan semua laa...
Dan Ajak memang layak...
Tahniah sekali lagi buat Ajak..

Mamat, Man Belon, Shahrol dan Ajak...

Dalam pada itu...
Ada juga aku nak komen...
Bukan nak mengkritik atau apa...
Cuma sekadar pendapat peribadi saje...

Bagi aku rancangan OGG nie anti klimaks...
Aku boleh kata macam tuh sebab di awal siaran sangat best...
Namun lama kelamaan semangat menonton tuh berkurang...
Aku tak pasti sebab perhatian aku dah lebih terarah kepada MasterChef atau bagaimana...

Lagi satu apabila melibatkan pertandingan yang ada hadiah...
Peraturan haruslah tepat...
Aku sungguh tak faham...
Kenapa masa cabaran tangkap ayam dan kayuh basikal tak dikira...
Dan pada minggu yang sama aktiviti wat persembahan dikira markah pulak...

Cabaran nie yang tak dikira markah...
Seriusly konfius...

Aku cakap begitu...
Bukan sebab aku menyokong peserta yang menang cabaran berkenaan...
Tapi ini pertandingan yang ada hadiah...
Segala-galanya kena tepat dan bersebab...
Lain la rancangan 'betul ke bohong' atau 'roda igauan'...
Takde hadiah so lantak la kalau pemarkahan just gitu-gitu jer...

Tentang malam final pulak...
Memang mengecewakan...
Yang aku faham Onyomat Geset Go ialah ke garisan, sedia, mula...
Cam orang nak start lumba lari tuh...
Walaupun dah dibahasa rojakkan..
Maksudnya tetap sama...

Apa hal pertandingan berbentuk perlumbaan berakhir dengan persembahan...
Diadili oleh orang awam dan peserta yang tersingkir...
Aku membayangkan...
Final tuh 4 peserta nie berlumba dari satu destinasi ke destinasi lain...

Macam kat penang tuh memang perfect ten...
Kitorang ulang tengok rakaman ntah berapa kali ntah...
Yang kat kelantan pun best jugak...
Kat terengganu naik beca tuh pun antara yang terbaik...

Cabaran di Penang Terbaik...

Lukis dan jual batik di Kelantan

Cabaran di Terengganu

Ye la kan sekurang-kurangnya kena macam explorace atau amazing race...
Jalan pikul beg...
Tanya orang sana, tanya orang sini...
Kayuh basikal, berlari, naik bot, tumpang orang dan macam-macam lagi...
Serius, aku kecewa...

Aku bercakap apa yang terlintas di hati...
Jadi nie la yang aku rasa...
Apa pun tahniah kepada semua pemenang...
Seronok dapat tengok bakat dan perangai sebenar korang...

Tahniah juga pada penerbit yang berjaya wat rancangan nie...
Harap ada musim kedua...
Apa yang aku coretkan nie...
Kalau terbaca mungkin boleh dijadikan panduan untuk penambahbaikan...

Sebenarnya aku mengharapkan Mamat yang menang...
Walaupun agak kecewa tapi tempat kedua pun okey gak kan...
Pencapaian yang membanggakan...
Aku pun tumpang happy sebab mamat berjaya wat lawak pentas secara individu walaupun tak cukup masa...

For both Sepah n Sepahtu...
Aku akan minat korang sampai bila2...
Semoga ketiga-tiga kalian happy dengan cara tersendiri...
Peace Yawww...!!!

Nie link kalau nak menonton OGG episod final...
Episod yang sebelum2nya pun ada...
Selamat berhibur...!!! 

No comments: