Thursday 28 February 2013

C.c. Dan B.c.c.

Berborak2 sakan di Cari Forum ...
Kat benang Fear Factor Selebriti yang tengah hot skg nie...
Ada juga ilmu yang aku dapat...
Selain menggebang dan bergossip pasal peserta Fear Factor...

Pemilik nick diana007 merupakan sorang forumer yang aku kagumi...
Aku kenal beliau sejak tahun 2009 lagi...
Cara dia membawa diri memang aku puji...
Malah hujah2nya di forum memang disenangi...

Aku perasan beliau suka menggunakan C.c.
Nak terangkan pun payah cam ne penggunaan C.c. tuh...
Tapi aku nak tepek nota yang D bagi supaya aku tak lupa...
Senang nanti bila2 kalau aku nak rujuk...

1) C.c tu dalam istilah lama kita menulis menggunakan 'typewritter' ianya bermaksud Carbon Copy.  Contohnya I nak share info yg ditujukan quote di atas itu buat Sarah dan di masa yg sama, I nak berkongsi juga maklumat itu dengan Cose dan Cloud.

2) B.C.c *hanya ada dalam E-Mail sahaja : istilahnya bermaksud Blind Carbon Copy - contoh I b.c.c kat your email address, orang lain yg dalam list email I hantat tu, To & CC tak akan nampak siapa b.c.c yg I attached a copy tu. #faham tak, ke berbelit I explained.


3) Dalam Istilah dunia technology di Forum, Facebook, Twitter - sekarang c.c. itu lebih kepada bermaksud Courtesy Copy.


Sejarah c.c


Berbalik kepada penggunaan "typewritter" tu..kalau kita nak hantar message yg sama juga kepada penama A dan penama B..zaman dunia tanpa photocopy machine, kita mengunakan Carbon hitam tu, *I pernah guna, zaman type invoice masa practical trainee. itulah yg wujudnya 'carbon copy'.

Kemudian dgn kehadiran fax machine, the same thing too..kita boleh photocopy thru Fax Machine, kita kena stamp carbon copy


Hadir pula computer, kita boleh e-mail. Dgn adanya e-mail, circular Memo utk meeting dsb nya, apa sahaja yg menggunakan 'Ink' dari machine2 yg berkaitan contoh Fax Machine, Photocopy Machine - maka ianya adalah c.c. bagi sebarang tujuan yg ditujukan maklumat pendua, ketiga dsbnya.


Sekarang pendekatannya lebih kepada Courtesy Copy dalam dunia E-Mail, Twitter, Facebook, Forum dsbnya tanpa perlu ada signature, everything auto generated kan.


Terima kasih D atas segala infomasi...
Sebab tu aku suka lepak di forum...
Banyak ilmu aku boleh dapat...
Selain secara tak langsung dapat mengkaji tabii manusia di situ...

Nota Kaki : Bukan main dulu aku sekolah menengah aliran Pengurusan Pejabat tapi benda ni pun aku tak tau... Haha...!!! 

1 comment:

Anonymous said...

The best software for hackers (hack bank / dating / bitcoin)

and much more in the channel Telegram

https://t.me/softopdark