Friday 2 September 2011

Hari Membakar Diri

Membakar diri...???
Maksudnya berkorban khennn...
Aku tak berkorban apa2 pun hari nie...
Cuma hari raya ketiga aku pegi baraan kampung aku...
Sesetengah tempat panggil marhaban...
Sama je baraan ke marhaban tuh...

Cuaca yang sangat panas mmg rasa membakar diri...
Kena pulak masuk umah yang takde kipas harus la berkirap...
Kulit muka aku pun dah berubah warna nih...
Tapi takpe setahun sekali aje menda nie...
Cuaca cam nih jauh lebih baik dari hujan...
Sebab kalau hujan baraan akan terkandas lama kat satu rumah tu...
Tuh yang lari masa sampai petang baru nak abis...


Nie tahun pertama aku baraan sorang diri mewakili umah aku...
Mak tahun nie dah terlalu tua untuk ikut...
Lagipun mak dah tak berapa sihat semenjak dua menjak nie...
Sebab tuh mak sendirik amik keputusan tuk duk umah jer...
Kakak aku pulak kena semput time raya2 gini...
Tak pernah2 aku gi baraan tanpa kakak aku...
Tapi takpe Kak Long n anak sedara aku ada...
So, aku geng dgn Kak Long n Mimi...
Hari nie aku rempit ler naik motor dgn Mimi...
Suka jer budak tuh bile aku bawak motor laju2...Huhu...!!!

 Makanlah kuih raya sepuas2 hati...Hehe...!!!

Bestnya baraan nie aku dapat jumpa jiran2 n kawan2 lama zaman aku budak2 dulu...
Pastu aku dapat masuk suma umah dalam kampung aku nie...
Dapat la tengok mana yang baru buat umah baru...
Mana yang tambah anjung la hape laa...
Bila masuk balik umah yang aku main masa kecik2 dulu terimbau balik kenangan main pondok2 bawah umah jiran, mandi kolam sambil tangkap berudu, gi tgk tibi kat umah jiran dan segala macam...


Budaya nie sangat bagus untuk dikekalkan oleh generasi akan datang...
Ia akan jadi memori yang paling indah untuk dikenang dalam lipatan sejarah kehidupan aku...

Nota Kaki : Kredit untuk gambar2 yang telah saya pinjam dari enjin carian Encik Google (",)


No comments: