Monday 23 January 2012

Bertemu Kawan Lama...

Hari Jumaat lepas aku gi amik baucer buku kat OUM...
Best gak jadi student tua nie...
Dapat gak bantuan RM200... Hehe...!!!
Sudah tu aku dan Kak Ngah jalan2 kat Carefour...
Kat situ aku terserempak dengan kawan lama...

Kawan sekolah aku masa form 1 sampai form 3...
Kira rapat jugak...
Walaupun tinggal dalam satu poskod yang sama...
Tapi aku tak pernah terserempak dengan dia...
Ada la dalam 18 tahun tak jumpa...

Bertembung dengan kawan lama...
Aku memang akan tegur...
Bukan aku la kalau nak mengelak2 tuh...
Ternyata dia masih ingat aku...

Mendengar kisahnya sangat menyayat hati...
Serius aku melopong masa tuh...
Mujur saje air mata tak melimpah...

Lebih kurang setahun yang lalu...
Dia ditimpa kemalangan bersama suaminya...
Suaminya meninggal dunia...
Masa tuh dia dah ada dua orang anak...
Anak kedua baru berumur 7 bulan...

Dia tak tahu rupa2nya dia sedang mengandung anak ketiga...
Ketika aku terserempak dengan dia tuh bayi tu dalam kendongan...
Aku tak pasti berapa umurnya...
Tapi masih bulan2 lagik kot sebab nampak bayi sangat rupanya...

Sungguh aku terpana...
Besarnya dugaan untuk dia...
Takde lain yang boleh aku katakan pada dia supaya tabah...
Mukanya rilek sahaja...
Mungkin dia dah biasa ditanya begitu...

Di hujung perbualan dia bertanya perkembangan aku...
Kali nie giliran dia yang melopong bila aku kata aku single...
Muka aku rilek aje...
Ya, aku memang dah biasa ditanya begitu...

Lepas berpamitan...
Aku berfikir sekejap...
Kita akan simpati dengan kisah orang sebab ia menyayat hati...
Tanpa sedar...
Orang juga bersimpati dengan kita kerana mereka rasa kisah kita menyayat hati...

Akhirnya aku membuat keputusan...
Allah maha kaya...
Allah maha adil...
DIA takkan memberi dugaan yang tak mampu ditanggung oleh hambanya...
Itu pasti...

Moga kawan aku itu tabah...
Amin...

No comments: