Monday 16 January 2012

Carta Novel Ala-ala Princess Hours...

Beberapa jam tadi...
Aku dah habis baca sebuah novel lagik...
Novel yang aku kelaskan ala2 Princess Hours...

Lee Shin & Shin Chae Kyeong

Kenapa Princess Hours...?
Princess Hours ialah drama Korea yang tersohor seantero dunia...
Mengisahkan dua orang yang terpaksa kawin tanpa cinta...

Jadi untuk novel yang kena kawin sebab wasiat ke, permintaan orang tua sebelum mati ke, perjanjian keluarga ke, kontark ke, dendam ke aku sifatkan sebagai ala2 Princess Hours...
Aku mengaku suka baca cerita cam nie...
Mungkinkah kuasa drama Korea sangat kuat dalam diri aku...
Hurmmm...

Sejak aku mula membaca novel tak sampai sebulan lalu...
Dah 4 buah novel ala2 Princess Hours yang aku dah baca...

Shahril & Maizatul

Airy & Syira

Azahari & Nurul Iman

JUARA CARTA

Asyraf & Natasya

Daripada keempat-empat novel di atas,
Aku memilih Jodoh Kau Dan Aku (JKDA) sebagai yang terbaik...
Yang lain pun best jugak...
Tapi kalau disuruh pilih memang inilah pilihan aku...

Novel JKDA nie aku beli di Plaza Angsana Jay Bee...
Beli sebab takut kat Bee Pee takde...
So, takde diskaun sebab takde kad diskaun kat Badan Cemerlang tuh...Hehe...!!!

Sungguh aku katakan...
Beberapa bab aku baca aku rasa menyesal beli...
Bagi aku bahasa yang digunakan kurang gramatis...
Juga ceritanya yang agak berebut memberikan fakta kepada pembaca di awal2 tu...
Selain aku rasa tak selesa dengan babak tetiba ayah tampar anak, halau anak dari rumah sesuka hati untuk kesalahan atau permintaan yang tak sebesar mana...
Aku berpendapat penulis nie pasti masih amatur dalam bidang nie...

Demi sebab-sebab di atas...
Aku berhenti baca novel nie...
Aku baca yang lain pulak...

Dah sudah baca novel lain...
Aku rasa sayang duit yang aku dah keluarkan...
Ahh...!!! Baca ajelah...

Demi membaca...
Makin lama makin best...
Bahasa yang digunakan sangat baik...
Setanding tulisan penulis2 yang aku dah baca sebelum nie...
Kisah yang simple...
Tulisan yang jujur...
Tak terlalu melebih2...
Juga tidak meleret2...
Serba sederhana dan comel...

Terdapat juga adegan cemas yang mampu buat aku nerves...
Contohnya babak Along datang ke rumah tu...
Nampak macam simple je...
Tapi berkesan...

Aku suka cara penulis membawa watak Asyraf dan Natasya...
Tak tau nak cakap macam mana...
Tapi memang comel...

Tahniah buat penulis muda Afifah Yusof...
Melihat gambarnya aku rasa beliau pelajar lagik...
Paling cute beliau ada kembar yang sangat sama mukanya...
Bestnye ada kembar...

Nie link blog beliau...
http://myblog-warnabiru.blogspot.com/

KENAPA TEWAS
Tiga novel yang lain bukan tak bagus...
Aku enjoy je baca semua cerita tu...
Tapi kalau nak dinyatakan kenapa ianya bukan pilihan...

Antara lain sebab2nya ialah

  • Salah satu novel nie anti klimaks... Aku siap kata dalam hati "Eh, nak cerita apa lagik nie.  Cam patut dah abis jer"... Ada babak2 yang nampak tak perlu di hujung2 cerita tuh...
  • Salah satu cerita nie aku baca dengan jangkaan yang terlalu tinggi... Aku ada baca di sebuah blog yang mengatakan cerita nie sangat best... Jadi aku hampa... Kalau misal aku tak terpengaruh dengan tulisan dalam blog tuh mungkin aku lebih enjoy baca novel nie...
  • Terlalu banyak scene cium dahi isteri, cium ubun2, peluk erat dan sewaktu dengannya... Aku faham tu untuk tunjukkan kasih sayang antara pasangan tuh tapi kalau terlalu kerap cam tak sesuai pulak... Ada pulak sekali tuh cium dahi isteri kat umah orang... Atau aku yang tak open minded... 
  • Salah satu novel tu menampilkan watak yang terlalu sempurna... Mana mungkin ada orang yang begitu kan... Atau aku yang serba tak sempurna nie cemburu kot... Hehe...!!!
  • Salah satu novel tu ada dialog yang paling aku tak gemar... Lebih kurang "aku dah kawin, kau bila lagi" dan "aku dah ada anak, kau bila lagi"...Something like that laa... Ayat KAU BILA LAGI tu memang buang banyak markah laa...
Sebab-sebab kecil je kan yang aku senaraikan nie...
So, secara keseluruhan semua cerita nie best sebenarnya...
Kalau tak best takkan aku tak sabar2 nak baca sampai habis...
Sampai ladang2 Farmville aku pun tak tertanam semata2 baca novel...

Tahniah kepada keempat-empat novelis tersebut...
Anda telah mengisi hari2 saya dengan kegembiraan...

Nota Kaki : Sesungguhnya sedap, cantik, merdu, best itu subjektif...

1 comment:

Afifah Yusof said...

Assalamualaikum...
firstly saya nak ucapkan terima kasih banyak atas review saudari terhadap karya pertama saya JKDA... dan terima kasih kerana sudi menjengah ke blog saya... minta maaf kalau novel JKDA tu serba serbi kekurangan atau ada yang tidak kena... terima kasih banyak kerana sudi mendapatkan karya pertama saya... jujur saya kata saya menantikan review yang jujur dari pembaca yg membaca cerita saya... saya mahu berjaya menghasilkan karya yg jauh lebih baik dari JKDA dan saya harap saudari dan pembaca yang lain masih sudi menyokong saya... sekali lagi terima kasih banyak... ^___^