Sunday 15 January 2012

Bila Kematian Menjemput...

Pagi tadi di kampung aku ada kematian...
Aku sempat jugak pegi petang tadi...
Sebab kami lambat tau tentang perkara tuh...


Banyak kematian yang aku dah temui sebelum nie...
Baik jiran mahupun saudara mara...

Tapi nie agak berbeza...
Mak cik yang meninggal nie...
Cam ada persamaan dengan aku...
Si mati tadi tak pernah berkahwin sepanjang hidup...

Usianya 85 tahun ketika menghembuskan nafas terakhir...
Adiknya yang beritahu tadi...
Adiknya juga tak berkahwin...
Sama macam aku dan kakak aku...

Diorang tinggal dengan anak saudara yang menjaga seperti mak sendiri...
Aku dapat lihat anak saudaranya yang bengkak2 mata tadik...
Pasti tak henti2 menangis dari pagi...

Sambil mendengar kisahnya...
Aku termenung sekejap...

Macam mana aku nanti yer...
Kalau usia aku sepanjang arwah tadi...
Maknanya aku ada kehidupan lebih kurang 50 tahun lagi untuk diisi...
Apa agaknya yang aku lakukan dalam tempoh yang panjang itu yer...

Mudah2an aku panjang usia...
Juga semua ahli keluarga aku sekaliannya...

No comments: